Social links

0390-415 08    

Framgångsrikt symposium – Inclusive Creativity Sweden

ShareMusic arrangerade ett unikt symposium på Göteborgsoperan i april med fokus på användningen av Arts Technology och innovativ teknik inom konstnärligt arbete. Flera internationella talare delade med sig av sin syn på konstnärliga möjligheter, inkluderande ensembler och hur man kan skapa lika villkor för musiker med funktionsnedsättning.

Publiken fick lyssna till talare från Nordirland, Storbritannien, Sverige och Irland. Genom olika showcase lyftes teknik som gör det möjligt för personer med funktionsnedsättning att arbeta konstnärligt inom musikområdet. Kompositörer, musiker, hårdvarudesigners, utvecklare, forskare och branschfolk visade publiken vad det innebär att arbeta i ett inkluderande kreativt sammanhang, med hänsyn till sammansättning och prestanda, utveckling av ny hård- och mjukvara, utbildning och validering. Symposiet leddes av Sophia Alexandersson, verksamhetschef och konstnärlig ledare för ShareMusic & Performing Arts.

Läs tweets från #inclusivecreativity

www.twitter.com/hashtag/inclusivecreativity

Professor Frank Lyons från University of Ulster (Director of Arts & Humanities Research Institute) inledde dagen och berättade om att komponera verk för inkluderande ensembler, med fokus på hans senaste pjäs NonZeroSum. Professor Lizbeth Goodman från SmartLab UCD gav publiken en omfattande överblick av sitt arbete genom åren, med fokus på inkluderande design.

Sophia Alexandersson beskrev ShareMusics bakgrund när det gäller användningen av musikteknologi i konstnärliga processer och vikten av inkluderande sammanhang inom scenkonsten. Peter Larsson, musiker och politiker, talade om hur hans inre musiker växt fram genom arbetet i Share Music och genomförde en live jam session tillsammans med kompositören Paul Bothén, där de använde nya digitala verktyg för musikskapande.

Ett meddelande från Amazonas regnskog om ny teknik

Live på Skype från Stockholm presenterade kompositören Jesper Nordin sin app Gestrument, som därefter visades live på plats av Jonas Kjellberg (kompositör och mjukvarudesigner). Publiken fick chansen att testa och interagera med Gestrument på plats.

Kompositören Victor Gama skickade en video från Amazonas regnskog, där han talade om att gå från det digitala tillbaka till det fysiska, och skapa ny musik med hjälp av teknik. Ian Ritchie, konstnärlig ledare för musikfestivalen Setubal i Portugal lyfte vikten av att ge inkluderande ensembler plats och utrymme.

3D-tryckt taktpinne för dirigenter, skapad av Drake Music

Sist ut för dagen var Gawain Hewitt, musiker och chef för forskning och utveckling hos Drake Music, som visade häftiga prylar som en 3D-tryckt taktpinne. Han visade hur hackersamhället kan bidra till utvecklingen att skapa ny, tillgänglig och inkluderande musikteknologi: från hackmeets till instrument.

ShareMusic var väldigt glada åt att se publikens intresse för detta område och den stigande nyfikenheten. Publiken tog chansen att mingla med talarna under pausen och på plats fanns till och med deltagare från Belarus och Tyskland.

I media

RNM – Inclusive Creativity Sweden

RNM – Interview with Sophia Alexandersson, ShareMusic & Performing Arts

Göteborgs Fria Tidning – Ny teknik gör musikbranschen mer inkluderande

Göteborgs Fria Tidning – Musiken öppnade upp en ny värld för mig

Om Inclusive Creativity

Detta var första gången som Inclusive Creativity arrangerades i Sverige. Inclusive Creativity är ett koncept som utarbetats av professor Frank Lyons vid University of Ulster i samarbete med partners som ShareMusic & Performing Arts och Drake Music. Konceptet syftar till att skapa lika villkor både vid framförande och vid komponerande för musiker som har en funktionsnedsättning, genom att utveckla ny teknik och metoder för användning av denna.

LOGOsamling_ICS

Framgångsrikt symposium – Inclusive Creativity Sweden