Social links

0390-415 08    

Människor i blickfånget – Jonas Samuelsson

”Kanske kan vi vidga begreppet opera i och med SHANGHAI.”

Jonas Samuelsson har länge varit en del av ShareMusic & Performing Arts. Han har tidigare varit med i föreställningen Gryning i Galamanta och nu är det dags igen för honom att rulla ut på scenen. Denna gång som någon form av dalabyråkrat i operan SHANGHAI som GöteborgsOperan och ShareMusic skapar.
Vad tänker du om Shanghai-projektet rent allmänt?

– Ett spännande projekt, med ett härligt sätt att jobba på. Verket skapas av ensemblen tillsammans med det konstnärliga teamet. Kul att vara med från början.

Jonas SamuelssonHur är ensemblen, har ni hunnit komma ihop er och bli en grupp under de workshops vi ha hittills?

– För att vara en så ”spretig” ensemble där allt verkligen varierar – ålder, hemort, erfarenheter – så har vi det. Alla är väldigt olika men kanske är det just det som gjort att gruppen redan kommit ihop sig väldigt bra.

Hur ser samarbete med det konstnärliga teamet ut?

– Jättebra, de är lyhörda på idéer från ensemblen. Min karaktär till exempel, en byråkratisk dalmas startade som någon form av hyllningspastisch av en kul gubbe på Youtube. Karaktären överlevde Erik Fägerborns manglande och dyker upp i det färdiga verket.

Vi började nästan det första vi gjorde med att leka fram olika karaktärer – inspirerade av fantasi och verklighet. Mycket av det som improviserades i början har letat sig in i föreställningen. Kul!

Vad känner du inför repetitionsperioden? Fem veckor heltid…

– Spännande, jag har aldrig jobbat så här intensivt med ett projekt förut, så det blir en ny erfarenhet.

Vad har du för framtidssyn på ditt eget artistiska liv? Är Shanghai en språngbräda eller en parentes?

– Jag vet inte; jag kommer från musikerhållet med sång och didgeridoo som mina främsta instrument. Kanske kan vi vidga begreppet opera i och med SHANGHAI men någon klassisk operasångare blir jag nog aldrig.

Människor i blickfånget – Jonas Samuelsson