Social links

0390-415 08    

Intervju: Jonas Samuelsson

Jonas Samuelsson

– Jonas Samuelsson – du har funnits med länge i ShareMusic & Performing Arts verksamhet. Tidigare har du varit med i föreställningen Gryning i Galamanta och nu är det dags igen för dig att rulla ut på scenen. Den här gången som någon form av dalabyråkrat i Operan SHANGHAI som ShareMusic producerar tillsammans med GöteborgsOperan. Vad tänker du om SHANGHAI-projektet rent allmänt?
– Ett spännande projekt, med ett härligt sätt att jobba på. Verket skapas av ensemblen tillsammans med det konstnärliga teamet. Kul att få vara med från början.

– Hur är ensemblen, har ni hunnit komma ihop er och bli en grupp under de workshops vi haft hittills?
– För att vara en så ”spretig” ensemble där allt verkligen varierar, ålder, hemort, erfarenheter så har vi det. Alla är väldigt olika men kanske är det just det som gjort att gruppen redan kommit ihop sig väldigt bra.

– Hur ser samarbete med det konstnärliga teamet ut?
– Jättebra, de är lyhörda på idéer från ensemblen. Min karaktär till exempel, en byråkratisk dalmas startade som någon form av hyllningspastisch av en kul gubbe på Youtube. Karaktären överlevde Erik Fägerborns manglande och dyker upp i det färdiga verket. Vi började nästan det första vi gjorde med att leka fram olika karaktärer – inspirerade av fantasi och verklighet. Mycket av det som improviserades i början har letat sig in i föreställningen. Kul! 

– Vad känner du inför repetitionsperioden? Fem veckor heltid…
– Spännande, jag har aldrig jobbat så här intensivt med ett projekt förut, så det blir en ny erfarenhet.

– Vad har du för framtidssyn på ditt eget artistiska liv? Är Shanghai en språngbräda eller en parentes?
– Jag vet inte än – jag kommer från musikerhållet med sång och didgeridoo som mina främsta instrument. Kanske kan vi vidga begreppet opera i och med SHANGHAI, men någon klassisk operasångare blir jag nog aldrig.

Intervju: Jonas Samuelsson