Social links

0390-415 08    

#Sharesymposium – En internationell mötesplats

Five persons sitting on the stage. Behind them are orange rollups with photos of people dancing and the text ShareMusic & Performing Arts and #Sharesymposium.

#Sharesymposium – Leave No One Behind

Torsdagen den 3 oktober
Högskolan för scen och musik i Göteborg

Vilken dag det blev på Högskolan för scen och musik i Göteborg! Våra symposier har blivit fina tillfällen för samtal, diskussioner och belysande av goda exempel inom konstnärlig utveckling och inkludering. Men kanske har de framförallt blivit en viktig knutpunkt. Det är fantastiskt att se och höra hur erfarenheter och kunskap utbyts och kontakter knyts över konstarter, sektorer och landsgränser. Det känns viktigt för Sharemusic i rollen som kunskapscenter att kunna erbjuda dessa tillfällen där frön till samverkan kan gro och många olika perspektiv får ta plats. En mötesplats med goda förutsättningar för både framtida konst, forskning och internationellt nätverkande.

För er som inte kunde komma och för er som var där men vill påminnas om trevligheterna, följer nu ett litet reportage om dagen.

När publiken började anlända, spelade DJ Arthro skön musik i cafeterian på HSM – till många studenters glädje. När alla tagit plats i Sjöströmsalen, tog prefekt Petra Frank till orda och presenterade dagen och utbildningen med hjälp av sin kollega Helena Wattström. Därefter följde ett invigningstal av Conny Brännberg, ordförande för Västra Götalandsregionens kulturnämnd. Därmed var symposiet igång.

Presentation av #ShareMusicLab

Under förmiddagens första presentation fick publiken höra om våra #ShareMusicLab i Västerås respektive Jönköping. Nigel Osborne, som ledde labbet i Jönköping, berättade om sina arbetssätt och metoder samt om hur han använt musiken som skapats under labben i sitt arbete med flyktingbarn i Beirut. Med på scenen fanns Lena Eldståhl och Linda Åkesson från ShareMusic som delade med sig av sina upplevelser av att arbeta tillsammans med Jönköpings Sinfonietta. I en del av labbet blev exempelvis sinfoniettan indelad i mindre grupper där de arbetade med en ShareMusic-artist i olika samskapande processer. Arbetet var väldigt annorlunda jämfört med sinfoniettans vardag, vilket gjorde att musikerna hamnade långt utanför sin bekvämlighetszon när de inte ens fick noter att spela efter. Via en film med inspelade intervjuer, fick vi ta del av några av dessa musikers reaktioner. Till en början hade några av dem känt sig väldigt osäkra, men snart funnit en njutning i att få improvisera och uttrycka sig genom sitt instrument på ett sätt som de aldrig gör annars. Gabriella Bergman, konstnärlig ledare för musik på Smålands Musik och Teater, var med tillsammans med Nigel, Linda och Lena på scen. Hon berättade att labbet varit obligatoriskt för musikerna i orkestern och vad som varit viktigt med arbetet ur ett ledarperspektiv. Gabriella och Nigel samtalade också om hur en orkester på en institution kan spela en viktig roll i sitt närsamhälle.

Från Västeråslabbet hade vi Karin Delén från vår dansensemble Work och Evelina Charlie Larsson från vår musikensemble Elefantöra. Även från Västerås Sinfonietta hade vi en filmad intervju så vi kunde ta del av olika perspektiv av labbarbetet. Det labbet skiljde sig en del från Jönköpingslabbet då det var ett tvärkonstnärligt labb som dessutom är en del av ett forskningsprojekt om samskapande, co-production. De som deltagit i Västeråslabbet vittnade om en kreativ process med ett ständigt växlande flöde av vem som ledde vem och där reflektion var ett dagligt inslag. Det var intressant att höra att samtliga deltagare i bägge labb uttryckte hur utvecklande arbetet var, oavsett vad de hade för tidigare erfarenheter och bakgrund. Dessutom tycks alla vara rörande överens om att det absolut måste göras om eller få en fortsättning.

”Det borde vara en självklarhet att man jobbar mer med det här i musikinstitutioner och orkestrar. Jag tycker det är väldigt givande för alla.”

Adrian Roach, oboist, Jönköpings Sinfonietta

Internationella gäster

Vår keynote speaker, Deborah Kelleher från Royal Irish Academy of Music var även med oss på symposiet i Västerås i våras. Då berättade hon om projektet Le Chéile, som betyder tillsammans på gaeliska. I projektet håller de på att starta upp Irlands och EU:s första nationella inkluderande ungdomsorkester. När Deborah höll sin presentation i Göteborg, hade projektet kommit ännu längre och orkestern, Open Youth Orchestra of Ireland (OYOI), hade haft sin allra första konsert bara några dagar tidigare. På eftermiddagen, under ett av mini-seminarierna, fick publiken veta mer om tekniken som användes i orkestern tillsammans med Deborah och Frank Lyons från Ulster University.

Strax innan lunch var det dags för vår mest långväga gäst, Vera Khitruk från M Tank pedagogiska universitetet i Minsk, Belarus. Hon är specialpedagog i grunden och hon gav en bild av hur arbetet med inkludering ser ut i Belarus, såväl inom kultur som andra områden.

Klubbkänsla under lunchen med DJ Arthro

DJ Arthro, eller Tim Palm som han också heter, bjöd sedan på härlig klubbkänsla i en lunchkonsert med sitt rymdskepp. Rymdskeppet är en specialbyggd musikrigg där han kan styra all teknik med näsan och läpparna. I en intervju efteråt berättade han också om systemet LoopFree som han utvecklat och nyligen vunnit pris för vid Reeperbahn Festival International Sound Awards i Hamburg, Tyskland.

Valbara miniseminarier som gick på djupet

På eftermiddagen delade publiken upp sig på sina valda miniseminarier och minglade runt i lokalerna. Prefekterna Petra Frank, HSM, och Beata Alving, Dans och Cirkushögskolan i Stockholm (DOCH), höll ett seminarium om breddad rekrytering tillsammans med Karin Delén som har gått flera av de fristående kurserna som DOCH erbjuder dansare kring temat inkludering. I ett annat rum gav Nigel Osborne och Lena Eldståhl en mer praktisk fördjupning i metoderna som användes under labbet i Jönköping. Publiken fick också prova på några av Nigels övningar. I ett annat rum gav Frank Lyons en fördjupning i musikteknologin som används i Le Chéile-projektet. Publiken fick se klipp från konserten med OYOI där de bland annat använde en nyskapande dirigentmetod och VR-kameror som gav en helhetsupplevelse för olika sinnen. Tillsammans med Sofia Kjellström och Bertil Lindenfalk från Jönköping Academy, fick publiken arbeta tillsammans i en workshop om samskapande, eller co-production. Sofia och Bertil jobbar med ett stort forskningsprojekt om co-production inom hälso- och sjukvård, vilket gav ett spännande perspektiv på användbarheten i samskapande processer.

Breddad diskussion med framtidspanelen

Innan framtidspanelen tog över för dagens slutdiskussion, var det två kortare presentationer. Romina Ramos från Myndigheten för delaktighet, MFD, delade med sig av statistik och rapporter om hur det ser ut i samhället för personer med funktionsnedsättning och Frank Lyons gav en övergripande blick om inkludering och konst i världen. Framtidspanelen var Eddie Wheeler från Creative Point och Arrangörer utan hinder, musikjournalisten och influencern Natalie Chanise Eriksson, Erik Fägerborn, regissör och textförfattare, och Gabriella Bergman från Smålands Musik och Teater. Samtalet modererades av Catharina Bergil, enhetschef vid HSM. Det blev ett oerhört spännande samtal som bland annat hann med fysisk tillgänglighet, musikalvärlden och Arbetsförmedlingens senaste reklamkampanj som Natalie har debatterat de senaste veckorna. Vi hade gärna fortsatt att fördjupa oss i samtliga diskussioner!

Tack!

Vi på ShareMusic är oerhört stolta och glada över detta symposium och riktar ett enormt tack till samtliga som gjorde det möjligt – samarbetspartners, publik, medverkande och kollegor. Nästa stora #Sharesymposium är tänkt att det ska gå av stapeln i december 2020 och vi håller tummarna för att det blir i Stockholm. Vi återkommer med detaljer så snart vi vet mer.

Läs mer om de medverkande och se symposiets program i sin helhet här.

#Sharesymposium – En internationell mötesplats