ShareMusic använder cookies för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies
Några personer spelar synt och på en iPad tillsammans. Synten ligger på bordet, centralt placerad i bilden. Bakom ligger ipaden, på skärmens syns en tecknad robotfigur som sjunger. Det är en av musikapparna som ShareMusic arbetar med som heter Bebot.

Musikteknologi

Vårt innovativa arbete med musikteknologi har visat sig vara en jämlik utgångspunkt för många människor att utforska sitt skapande. Ny teknik och digitalisering kan öppna upp helt nya möjligheter i form av vidgat aktivt deltagande och skapande i kulturlivet för personer med funktionsnedsättning.

Foto: ShareMusic & Performing Arts

Vi är med och driver på framtagandet av ny teknologi inom området och genomför utvecklingsprojekt och andra samarbeten med ledande aktörer. Vi använder oss av musikteknologi i en mängd olika sammanhang. Tillsammans med kulturskolor har vi till exempel både fortbildat personal inom ämnet och genomfört en rad prova-på-workshoppar med barn och unga. Vi tar även med oss musikteknologi i våra konstnärliga labb där de teknologiska instrumenten har fått möta orkestrarnas traditionella instrument. Våra musikensembler använder också en hel del musikteknologi.

Med anledning av coronapandemin har en ny aspekt i vårt arbete med musikteknologi blivit högaktuell: möjligheterna att spela och skapa tillsammans på distans i en digital miljö. Längre ned på denna sida hittar du information om instrument och appar som vi använder.

Läs mer om vårt arbete med musikteknologi:

MMK – Mobile Music Kit
Musikutveckling
Ensembler

Tomas Hulenvik Klingberg, en tonsättare, musiker och workshopledare på ShareMusic, är med på bilden. Han sitter på golvet med händerna uppe och dirigerar. Han är klädd i en röd- och svartrutig skjorta och svarta byxor. Bakom honom står ett bord med några musikinstrument, bredvid bordet står en theremin.
Foto: ShareMusic & Performing Arts

Instrument och appar

Här följer en lista och kort beskrivning av flera av de instrument och den teknik vi använder i vår verksamhet.

Musikappar

Vi använder ofta olika appar för att experimentera och skapa musik med. Kostnaden för apparna varierar hos olika leverantörer och på olika marknader. Det kan även finnas en begränsning gällande vilka operativsystem de fungerar med.

I våra MMK-workshoppar använder vi ofta dessa appar och de kostar ungefär mellan 0–120 kronor att ladda ner:

ThumbJam

Finns endast till iOS, 119 kr

Drygt 40 olika musikinstrument, går att ladda ner ännu fler utan extra kostnader. Appen inkluderar hundratals skalor som ger möjlighet att spela i vilken stil som helst.

Bebot!

Finns till iOS och äldre version av Android, ca 20 kronor

En robot/figur står i rampljuset på en scen. Man trycker eller drar med ett eller flera fingrar för att spela. Ljudet kan ändras i menyn.

Bloom HD

Finns till iOS och äldre version av Android, 55 kronor
Finns också i nyare version Bloom 10 Worlds (endast iOS, 99 kr).

Meditativa toner som blandas med varandra. Samtidigt blir det ett visuellt mönster på skärmen.

Trope

Finns endast till iOS, 55 kronor
Likt Bloom, men man kan rita ljudet på skärmen.

Air

Finns endast till iOS, 27 kronor
Likt Bloom men med röster och piano

Beatwave

Finns endast till iOS. Kräver årsprenumeration.

En kul app att skapa loopade beats i. Grundversionen räcker gott att börja experimentera med.

Övriga appar som vi använder:

Gestrument

Ett avancerat tonsättarverktyg utvecklat av svenska kompositören Jesper Nordin. Till exempel vår ensemble Elefantöra arbetar mycket med Gestrument. Läs mer på www.gestrument.com

Samplr

Används också mycket av Elefantöra för att skapa unika ljudlandskap och att sampla i stunden.

Dessa appar har vi också använt i olika sammanhang:

  • Impaktor
  • GarageBand
  • Audioshare
Några personer  är samlade kring musikinstrumentet Skoog - en svart kub med grön, gul och röd cirklar på sidor. Inga ansikten syns. En hand trycker på en av cirklarna.
Instrumentet Skoog. Foto: ShareMusic & Performing Arts

Theremin

Thereminen uppfanns omkring 1920 av ryssen Léon Theremin. Den är det första musikinstrument som man spelar på utan att röra vid och den utnyttjar den så kallade heterodynprincipen som upptäcktes 1902. Två radiorör kopplade till antenner producerar ljudvågor med hög frekvens (tonhöjd) – den ena med en fast frekvens, den andra med variabel frekvens. Resultatet blir ljud med en frekvens som är lika med skillnaden mellan dessa båda.

Den exakta tonhöjden styr den som spelar med sin kropp, genom att variera avståndet mellan ena handen och den vertikala antennen. Via den horisontella antennen påverkar man volymen med hjälp av sin andra hand. Senare modeller är försedda med förstärkare och högtalare. Bonusfakta: Det är en theremin som skapar den lite kusliga stämningen i signaturmelodin till tv-serien Morden i Midsomer och många gamla science fictionfilmer.

Soundbeam

Soundbeam använder rörelsesensorer och brytare för att ”översätta” kroppsrörelser till musik och ljud. Det är ett fristående plug-and-play instrument som innehåller en intern synthesizer, sampler och förstärkare. Man behöver bara ansluta högtalare och sensorer för att börja spela musik. Systemet har 30 inbyggda soundsets. Läs mer om Soundbeam: https://www.soundbeam.co.uk

Skoog

Skoog är en mjuk, klämbar kub som ansluts till en dators USB-port. Användare kan röra, trycka eller vrida Skoog med någon del av sin kropp för att intuitivt spela en mängd olika instrument. En Skoog kan beställas via producenten: www.skoogmusic.com

Få en känsla för instrumentet genom denna introduktionsfilm om Skoog på Youtube