Social links

0390-415 08    

Net:WORK i fokus – mässor

Hur sprider man information? Hur gör man för att fler människor ska få veta mer om Share Music? Man kan till exempel föreläsa eller ställa ut på mässor. Men hur gör man det egentligen? Det får deltagarna i Net:WORK lära sig nästan allt om under tre helger i april, maj och september.

massorNet:WORK är Share Musics nya utbildningsprogram som syftar till få fram fler informationsspridare för Share Music. Personer som t ex kan jobba i en mässmonter- vilket inte alls är så enkelt som det ser ut. Det krävs väldigt mycket mer än att bara stå där och vara trevlig. Samma sak gäller när man ska föreläsa.

Det finns många knep

Det finns många knep att ta till för att man ska lyckas nå ut till de som lyssnar på en föreläsning eller besöker en mässa. En som kan det där med mässor utan och innan är Mikael Jansson som driver företaget Fairlink sedan många år. Fairlink utbildar både utställare och arrangörer och under första Net:WORK-helgen rev han ner många skratt när han gav goda  – och dåliga – exempel på hur man jobbar på en mässa.

Först har vi monter

Montern kan se ut nästan hur som helst. Sedan har vi de som jobbar i montern. Får de göra något annat än ägna sig åt besökarna? (Nej!) Får de snusa? (Njae.) Mikael Jansson sade flera gånger att även om det roligt att ställa ut på en mässa är det också väldigt ansträngande.

Det är mycket folk – förhoppningsvis, annars är det ingen lyckad mässa! – och hög ljudnivå.

fairlinkDet är långa dagar och många att prata med. Hans bästa tips för att orka med är att ta pauser ofta. Andra viktiga saker att tänka på för att lyckas sprida sitt budskap är god planering, att alla i montern är överens om vad man ska säga, att folk känner sig välkomna till montern och att de gillar personerna där.

Människan är alltid det allra viktigaste och det man minns

Människan är viktigare än produkten. Mikael jämförde mässmontern med en scen och påpekade att Share Musics kursdeltagare har ett försprång i och med den scenvana som de flesta redan har.

Camilla Carnmo, Kulturjournalist

Net:WORK i fokus – mässor