Det tvärkonstnärliga forskningsprojektet Crossing Motion fortsätter med full fart. Återigen var forskaren Annika Notér Hooshidar från Stockholms Konstnärliga Högskola på plats för att fånga in allt som skedde under processens gång. Men, låt oss blicka tillbaka för att påminna oss kort om projektet och deltagarna. Under veckan fick vi äran att intervjua två av dansarna från WORK-ensemblen, Karin Delén och Destiny af Kléen. Både Karin och Destiny har dansat tillsammans under väldigt många år, med många olika projekt och föreställningar i ryggen.
Vilka är ni?
– Jag är en blandning av det ena och det andra. Men just nu är jag mest projektledare och dansare. Ordinarie jobb är projektledare och dansare all annan tid. Jag var på kurs med ShareMusic 2012 och sedan 2019 har jag hållit på med undervisning, berättar Karin.
– Jag är frilansande koreograf och dansare. Jag driver även en produktionsplats och scen i Gävleborg som heter DansPlats Skog. Jag har varit med i ShareMusic sen start. Jag träffade Karin 2013, och vi började arbeta tillsammans 2014, tillägger Destiny.
Det är svårt att undgå att dessa två har ett starkt band, definierad av en fin vänskap och professionalism. Karin berättar att de har varit med om väldigt mycket tillsammans, vilket har gjort att de känner varandra utan och innan.
– Vi har ju jobbat ihop väldigt länge. Så vi känner varandra väl. Vi känner varandra så väl att vi inte ens pratar. Vi behöver inte prata hela tiden. Jag har också förstått att vi jobbar på en mycket hög nivå. Vi är väldigt skickliga, säger Destiny med ett gott skratt.
Berätta lite om Crossing Motion!
– Det är ett forskningsprojekt där vi tidigare har arbetat tillsammans med musiker från Västerås Sinfonietta. Ett treårigt projekt där vi har träffats i tre labb hittills. Vi har improviserat tillsammans med musikerna och så har vi pratat om vem som leder improvisationen. Är det musikerna eller dansarna? En ständig diskussion om hur vi kan leda och samskapa det hela. Det har varit mycket att ta in. Vi har både jobbat allihop tillsammans, samtidigt, men vi har också jobbat i duetter där en dansare och en musiker samarbetade. Det har varit mycket spännande. Jag jobbade med en trummis då, berättar Karin Delén.
Karin framhäver det som är så centralt i projektet, att överlåta och förflytta makten mellan deltagarna i rummet. Crossing Motion utforskar just detta, hur makthierarkier verkar, samt hur vi i samskapande och inkluderande processer kan överlåta ägandet till alla deltagare i rummet. Denna gång fick dansarna utforska detta tillsammans med koreografen Helena Franzén, som har närmare 30 års erfarenhet inom dansvärlden.
Under labbets gång fick dansarna undersöka vad det innebar att gå in i ingivelsen, eller följa sina impulser, där känslan och sinnena fick styra uttrycket. Precis som dansaren Karin Delén betonar, utgår improvisation från ens egna förutsättningar. En central del i samskapande processer handlar om just detta, att använda sina förutsättningar i samklang med andra. Att lyssna in och göra avvägningar.
Lokalen var fylld av djupa och glädjefyllda samtal. Samtidigt som dansarna och Helena var inne i en process av att lära känna varandra pågick också ständiga dialoger kring hur processen upplevdes. Vad tänker vi på? Hur känner vi?
– Vanligtvis pratar inte jag och Karin. Vi bara löser det. Det är ju lite speciellt med Helena så här i början, för hon är så pass ny. Och då måste jag prata med Karin och säga ”hur känns det för dig? Vill du att vi ska stoppa?”.
Destiny af Kleén, dansare, Work
I ShareMusics projekt är co-creation, samskapande, en av hörnstenarna, vilket tydliggjordes när dansarna tillämpade koreografiska moment. Hur koreograferar vi en dans där alla har olika förutsättningar? Många gånger krävdes det tid för reflektion och anpassning för att hitta rätt.
– Det kan ha att göra med att jag behöver mer tid. Jag behöver hitta mitt sätt att göra sakerna på. Vi pratade om att man känner rytmen i fötterna. Då måste jag hitta ett annat sätt. Då koreograferar jag materialet med armarna. Jag gör ju det mesta med min högerarm.
Karin Delén, dansare, Work.
Ett återkommande tema under veckan var också att ”börja med något litet och låta det leva ut”. Helena använde här en spännande liknelse - tänk dig en kort svanskota som sakta växer till en svans.
Tystnaden i lokalen talade sitt tydliga språk. Ägandeskapet förflyttades ständigt mellan dansarna och makten fördelades i rummet. Frågan om inkludering och makt präglade många av samtalen. Hur fördelas makten utan att förlora sammanhållningen mellan dansarna?
– Jag börjar på någonting och sen tar vi över det tillsammans. Det är väldigt härligt. För då blir det här med att äga något helt oväsentligt. Det handlar ju om att få ett samspråk och en samhörighet, genom att dela med sig.
Helena Franzén, koreograf
Precis som Helena påpekar är samspråket en viktig del i inkluderingsarbetet. Hur vi tar in och fördelar ägandet lägger grunden för en sammanhållen process. Ett tydligt exempel på det var när Karin förflyttade sig över rummet samtidigt som de andra formade sina rörelser därefter. Ägandet är flytande, vilket visade sig under labbets sista dag, då dansarna presenterade vad de hade gjort under veckan. Allting var i ständig rörelse. Varje rytm och vibration smittade av sig och skapade en harmoni av rörelser.
Trots att Work har varit verksamma under många år kunde ingen undgå att veckan var lärorik för alla. Nya möten och förutsättningar banade väg för nya spännande tankar och idéer. Efter en lång tid kantad av prövningar och inställda arrangemang på grund av coronapandemin, kände dansarna en otrolig glädje över att få vara på plats och dansa tillsammans. Det ska utan tvekan bli spännande att se vad framtiden för med sig för det här gänget!
– Jag har hållit på i så många år med att dansa. Jag har dock min kropp, som sätter begränsningar. Jag kan inte göra alla saker. Och det har blivit väldigt tydligt under det här labbet, när vi jobbar mer med koreografi än improvisation som ju utgår från ens egen förmåga. Det är jätteintressant!
Karin Delén
Text och samtliga foton: Alexander Lärkmo
I början av juni 2021 inleddes ett #ShareMusicLab, som en del av det treåriga forskningsprojektet Crossing Motion, där tre av dansarna från Work-ensemblen, tillsammans med koreografen Helena Franzén, utforskade kroppens uttryck i förhållande till maktförflyttningar och övertagande av ägande. Under en resonansfylld tystnad rörde sig deras kroppar i en slående samhörighet. Förmågan att gå in i sig själv och samtidigt finna sig i tid och rum, åskådliggjorde dansens innersta väsen. Att skapa tillsammans. Tidigare har dansarna arbetat tvärkonstnärligt tillsammans med musiker, men den här gången fick dansarna prova på något nytt. Med en ny koreograf, och utan musiker, fick dansen stå i centrum.
Reportaget är skrivet av Alexander Lärkmo 2021.