Vi är med och driver på framtagandet av ny musikteknologi inom området för ett inkluderande musikliv och genomför utvecklingsprojekt och andra samarbeten med ledande aktörer. Vi arrangerar workshoppar runt om landet, samt sprider kunskap och metodmaterial för att stödja pedagoger att använda EDI.
Vårt syfte med arbetet är att bidra till ökad kompetens hos pedagoger och skaparglädje hos deras elever. På lång sikt är målet att insatsen ska bidra till att EDI integreras i skolornas ordinarie musikundervisning.
EDI står kort och gott för ”elektroniska och digitala instrument”, exempelvis datorer, surfplattor, digitalpiano, trummaskiner, MIDI-kontroller, samplers och mobiltelefoner. Det som skiljer EDI från de flesta traditionella instrument är att de motoriska förmågorna inte är avgörande för att skapa musik. Genom EDI kan fler delta i musikskapande tack vare digitala verktyg som främjar både samskapande och ensemblespel.
När vi på ShareMusic pratar om EDI som undervisningsform eller i skolan handlar det dock inte enbart om elektroniska och digitala instrument, utan också om ett förhållningssätt där alla kan bidra utifrån sina förutsättningar och inget är rätt eller fel. Det viktiga är att delta och våga utforska, samt att väcka nyfikenheten och lekfullheten hos deltagarna och pedagogerna. Visionen med vårt arbete är därför också att främja elevernas kreativitet och stärka deras samarbetsförmåga och lyssnande. Samtidigt får lärarna stöd i att lyfta fram elevernas unika röster och engagemang i musikskapandet.
Med EDI vill vi komma åt känslan hos eleverna att ”jag kan”. Detta är högst centralt och inte att underskatta. Att känna att man lyckas är idag närmast en bristvara, som någon så klokt uttryckte det.
Vår ambition är arbetet att bidra till ökad kompetens hos pedagoger och att EDI ska integreras i skolornas ordinarie musikundervisning.
Med ovanstående som bakgrund är det extra viktigt att surfplattor inte blir ett passivt redskap att sätta i händerna på eleverna i brist på annat. Om surfplattan och andra digitala instrument ska vara en naturlig del av musikundervisningen, och få samma ”värde” som traditionella instrument, måste vi säkerställa att dessa används aktivt och inte som en lösning för att fylla lektionstid.
Genom att kombinera traditionella instrument med EDI kan elever dessutom få en djupare förståelse för musikens grunder och dess uttrycksmöjligheter. När tekniken används medvetet och pedagogiskt kan den inspirera elever att utforska, skapa och uttrycka sig på sätt som tidigare varit snudd på omöjligt.
Vi besöker både ordinarie och anpassade skolor under projektet.
Om vi blickar utanför skolans värld har EDI på senare tid minst sagt revolutionerat musikvärlden och omdefinierat vad som är möjligt inom ramen för skapande och framträdanden. Genom att kombinera det analoga och digitala har musiker fått helt nya möjligheter att utveckla sitt personliga uttryck. Bland annat har EDI blivit en del av den moderna orkestern och samtida kompositörer integrerar ofta EDI som en central del i sina verk. I dessa verk kombineras exempelvis loopar, beats och ljudmattor med traditionella sektioner och genom att lägga till elektroniska element kan även äldre kompositioner förnyas, utvecklas och utmanas.
Inom experimentell musik använder EDI-musiker generativa system (algoritmiska mönster) för att skapa musik som utvecklas i realtid, där mjukvarusyntar eller hårdvara genererar ljud och föränderliga ljudlandskap. Vidare används EDI exempelvis inom film och experimentell musik för att skapa innovativa ljud genom syntar, samplers och modulära system, där ljud bryts ner och manipuleras.
Vi har tagit fram ett nytt och omfattande metodmaterial genom filmer och en informativ folder. Detta material är utformat för att stödja pedagoger, både med och utan formell musikutbildning, att effektivt använda EDI i sin undervisning.
Materialet innehåller:
Materialet hittar du här: Nytt metodmaterial om EDI
Vi har startat ett nischat nyhetsbrev där vi samlar metoder, tips och annat vettigt som har att göra med EDI – elektroniska och digitala instrument i skolan.
Brevet riktar sig till dig som vill få inspiration och insikter om hur du kan jobba mer inkluderande i musikundervisningen. Följ brevet och bli en del av rörelsen mot en mer inkluderande musikundervisning!
Vi publicerar nyhetsbrevet ungefär var tredje vecka. Prenumerera genom att fylla i formuläret HÄR.
Är du pedagog och intresserad av att delta i projektet? Kontakta oss på hello@sharemusic.se
Symposium Västerås Konserthus 22 februari 2024
Ett symposium med fokus på framtidens orkestrar
Inspirationsdag: musikteknologi för pedagoger 26 maj 2023
Inspirationsdag: musikteknologi för pedagoger 9 maj 2023
Elektroniska och digitala instrument
Elektroniska och digitala instrument