Handboken 'Inclusion through Art: Children’s Rights Education Toolkit' är en innovativ resurs framtagen av Centre for European Studies som en del av projektet Performing Arts Exchange-2. Projektet genomfördes i samarbete med ShareMusic & Performing Arts samt Henrik Igityan National Centre for Aesthetics och Yerevan State University. Med stöd från Svenska institutet via Creative Force-initiativet syftar projektet till att skapa hållbara samarbeten mellan sektorer och utforska konstens roll som verktyg för att främja mänskliga rättigheter.
Vi på ShareMusic har bidragit till att forma det pedagogiska innehållet i projektet. Konceptet Min konvention, som ShareMusic har utvecklat, har varit en av inspirationskällorna för flera av aktiviteterna i verktygslådan. Dessutom har den svenska pedagogen och konstnären Karin Styvers spelat en viktig roll genom att bidra med metoder som kopplar samman barns rättigheter med praktiska konstnärliga uttryck.
Handboken innehåller konkreta övningar och aktiviteter för att hjälpa lärare i ämnet "art" (konst) att integrera barns rättigheter i sina lektioner på ett engagerande sätt. Den riktar sig inte bara till lärare i grundskolan utan även till andra yrkesverksamma som är intresserade av ämnet. Verktygslådan belyser vikten av att ge barn en röst genom kreativa uttryck och att stärka deras medvetenhet om sina rättigheter.
Tillgänglig på både engelska och armeniska, fungerar verktygslådan som en praktisk resurs för att koppla samman konstnärliga uttryck med barns rättigheter. Vi på ShareMusic bidrar genom vårt långsiktiga engagemang för att använda konst som en plattform för inkludering och mänskliga rättigheter, vilket genomsyrar hela projektet.
Vill du läsa mer eller använda verktyget? Läs det här: Inclusion through art - Children's rights education toolkit