Inom området skön konst och mänskliga rättigheter är få personer så inflytelserika och visionära som Nigel Osborne. Under sin karriär har han kombinerat musikens essens med djup social påverkan. Hans arbete med ShareMusic & Performing Arts demonstrerar hur konstnärliga aktiviteter kan överskrida traditionella gränser och främja mänskliga rättigheter.
Nigel Osborne, ordförande i ShareMusics akademiska råd, betonar starkt sambandet mellan musik, helande och mänskliga rättigheter. Han föredrar att kallas "kreativ musiker" istället för kompositör och har dedikerat sitt liv åt att utforska musikens djupa inverkan på människans psyke genom sitt arbete med musikterapi för traumatiserade barn i konfliktzoner.
– Jag är fascinerad av musik och har alltid varit nyfiken – vad är det, varför har det denna effekt? förklarar Nigel Osborne.
Man behöver inte tillbringa mycket tid med honom för att förstå att denna nyfikenhet driver hans livsverk: att använda konst, särskilt musik, som en positiv kraft i världen.
Enligt honom är det just detta som ShareMusic har varit så effektivt banbrytande för.
– Det är mitt liv. Det är vem jag är och vem jag försöker vara. Och jag är väldigt stolt över att vara en del av ShareMusic. Det hjälpte mig på något sätt att hitta mig själv. Det ger mig en mycket tydlig definition.
Nigel tror starkt att konsten måste utvecklas för att förbli relevant och påverka i dagens värld:
– Omlokaliseringen av konsten är på väg, och detta skifte är avgörande för ShareMusic. Konstens ställning kan inte förbli oförändrad, den måste utvecklas. Denna utveckling bör inte leda till förlust, utan till berikning. Just denna ompositionering är vad vi har förespråkat – att föra ut konsten i världen på ett mer dynamiskt sätt. Och världen behöver det.
Enligt kompositören har denna vision länge varit en central del av ShareMusics filosofi. Organisationen har alltid insett vikten av att stärka konstens ställning och göra en meningsfull skillnad i samhället genom att blanda konst och mänskliga rättigheter på ett effektivt sätt:
– ShareMusic visste det för länge sedan och har byggt upp det, så vi har en levande modell av det – inte bara en ny idé, utan en mycket utvecklad idé som är väl omhändertagen och väl vårdad.
För Nigel Osborne är ShareMusics förhållningssätt till konst och musik i själva verket i grunden en tillämpning av mänskliga rättigheter:
– ShareMusic är mänskliga rättigheter. Det överskrider alla deklarationer eller FN-konventioner om mänskliga rättigheter. Redan från början har Sophias visdom [redaktionell anmärkning: Sophia Alexandersson, konstnärlig ledare för ShareMusic & Performing Arts] främjat en miljö där varje handling på ShareMusic är en tillämpning av mänskliga rättigheter – bortom vad något dokument kan fånga. Detta är kraften i kreativ konst i mänskliga rättigheter, och detta är kraften i ShareMusic.
Ett exempel på detta är Muse-IT-projektet, ett initiativ som syftar till att förbättra tillgången till konst för både personer med funktionsnedsättning och allmänheten.
– Detta projekt är särskilt viktigt eftersom det gör det möjligt för människor att uppleva konst hemifrån, illustrerar Nigel. Det finns en stor mänsklig rättighetsfråga där, i termer av att erbjuda människor vad de annars inte kan göra.
Utöver sitt arbete med ShareMusic har Nigel Osborne ägnat sitt yrkesliv åt musikterapi för traumatiserade barn i konfliktzoner som Balkan under Bosnienkriget, Tjetjenien och, på senare tid, Ukraina – särskilt i Kharkiv och Lviv. I dessa områden utvecklade han specialiserade musikprogram som gav betydande terapeutiska fördelar för krigsdrabbade barn. Programmen, baserade på innovativa musikterapitekniker, syftar till att möta barnens psykologiska och känslomässiga behov, hjälpa dem att uttrycka sig, bearbeta sina upplevelser och läka i en trygg och kreativ miljö. Genom gruppaktiviteter främjar dessa sessioner gemenskap och motståndskraft, och hjälper barnen att finna tröst och en känsla av normalitet genom musik.
– Vi måste återknyta kontakten... Barns rättigheter har sina rötter i de sköna konsterna och det terapeutiska arbetet, och nu ser vi hur allt sammanflätas igen, avslutar Nigel Osborne, en kreativ musiker.