MuseIT står för:
Multi-sensory
User-centred
Shared cultural
Experiences through
Interactive
Technologies
MuseIT är ett forskningsprojekt som syftar till att kombinera och utveckla avancerad teknik för att underlätta och bredda tillgängligheten till kulturtillgångar på ett inkluderande sätt. Det syftar också till att främja inkludering, deltagande, tillgänglighet och jämlikhet. Målet är att utveckla en plattform för fördjupad och medskapande interaktion med kulturtillgångar och upplevelser på distans.
MuseIT medfinansieras av Europeiska unionen. Totalt är det nio partners från länder inom EU och två associerade partners utanför EU. Projektkoordinator är Högskolan i Borås.
MuseIT bidrar till förbättring inom följande områden:
(a) tillgängligheten till kulturtillgångar genom utveckling av multisensoriska representationer och alternativa uttryck för att möjliggöra engagemang för alla oberoende av funktionella eller sensoriska variationer,
(b) ett bredare engagemang och deltagande i kulturellt samskapande,
(c) metoder för bevarande och skydd av kulturarvet med inkludering i centrum.
ShareMusics roll i MuseIT-projektet fokuserar på den del som berör kulturellt samskapande. Vi kommer att arbeta med utvecklingen av en Remote Performance Platform som ska möjliggöra musikaliskt samskapande på distans. Men vi är även inblandade i fler delar av projektet, inte minst i att skapa ett tillgängligt arkiv för kulturtillgångar.
Musik är en viktig del av kulturarvet och en av de svåraste att överföra multimodalt. Musik kan bestå av materiellt kulturarv som noter, instrument och inspelningar. Men ett musikframförande – i synnerhet traditionell sång som förmedlas från generation till generation, som den samiska jojken – är immateriell. Därför är musik en avgörande del av MuseIT. Om vi kan skapa multisensoriska upplevelser av musik, kan vi göra det med andra konstformer också. MuseIT-projektets användarcentrerade och samskapande tillvägagångssätt öppnar upp för att utforska hur det känns att både skapa och uppleva konsten.
Deltagarna som är med i utvecklingen av Remote Performance Platform kommer att skapa musik tillsammans på distans. Forskning, teknologisk utveckling och kollaborativt musikskapande kommer att ske mer eller mindre samtidigt i processen. Eftersom plattformen är till för samskapande på distans och online-upplevelser, kan de flesta deltagare medverka i forskningsprocessen från sina hem.
Forskningen som genomförs i utvecklingen av Remote Performance Platform undersöker också de interaktiva möjligheterna med teknologin som används. Forskningsdeltagarna kommer inte bara att kunna utforska ljudet av musik, utan även utforska känslan av musik. Genom att inkludera kommunikationen av tankar och känslor mellan deltagarna, vill vi utveckla den samskapande konstnärliga processen på distans. Huvudforskare för arbetet med ShareMusics plattform är professor Nigel Osborne.
JackTrip-teknologin som har utvecklats vid CCRMA, Stanford University, är en del av denna plattform. JackTrip erbjuder låg fördröjning (latency) för musiker som samarbetar online. Genom att minimera problemen med fördröjt ljud, kan musikerna vara i princip obehindrat synkroniserade i sitt samspel. Eftersom ljudet passerar genom JackTrip-teknologin, kan vi även experimentera med det digitala rummet och dess resonans. Vi kommer också att utforska haptik och biodata. Genom teknologi och neuroanalys, kommer vi att kunna undersöka hur vi överför känslor och sinnesstämningar till varandra på distans. Genom att använda sensorer, kommer data att samlas in genom nervsignaler och det muskulära systemet, samt andning.
Som kunskapscenter för konstnärlig utveckling och inkludering, är ShareMusic en av de partners inom MuseIT som har mest erfarenhet av att arbeta med konstnärer med funktionsnedsättning. Vi kommer att rekrytera en forskningsgrupp på sammanlagt uppåt 30 deltagare som ska hjälpa forskarna att utveckla plattformen. Det unika i varje individs egen erfarenhet av funktionsnedsättning är avgörande eftersom den här plattformen ska bli tillgänglig och kunna erbjuda samskapande kulturella upplevelser oavsett vad man har för funktionsförutsättningar. ShareMusics Remote Performance Platform fokuserar på musikskapande, men teknologin som används är applicerbar till andra konstformer. Användningen av multimodal teknologi öppnar upp för förhöjda upplevelser för alla – en viktig aspekt i strävan mot jämlik tillgång till konst och kultur.
Projekt MuseIT:s huvudwebbsida:
Artiklar:
Mot tillgänglighet för alla ‒ symposium i Borås
Actronika SAS [FR]
CataLink Limited [CY]
EXUS Software Monoprosopi Etairia Periorismenis Evthinis [GR]
Högskolan i Borås [SE]
Information Technologies Institute, Centre for Research & Technology Hellas [GR]
King's College London [UK]
Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen/ Ddept. DANS [NL]
Michael Culture Association [BE]
Ministero Della Cultura [IT]
ShareMusic & Performing Arts [SE]
Stanford University [US]
MuseIT är en förkortning av det engelska namnet på projektet. Utskrivet står det för:
Multisensory, User-centred, Shared cultural Experiences through Interactive Technologies.
Översatt till svenska betyder det ungefär: Multisensoriska, användarfokuserade kulturupplevelser genom interaktiva teknologier.
Multisensoriska betyder att man använder sig av flera sinnen, i det här fallet främst hörsel, syn och känsel.
Multimodalitet är ett synsätt på kommunikation, interaktion och representation som inte bara använder språk som tal och text, utan man kombinerar olika sätt att kommunicera. Till exempel att man på en hemsida använder sig av både text, ljud, foto, video och känsel för att berätta eller förklara något. Något som är multimodalt upplevs multisensoriskt – med flera sinnen. Därför kan begreppen verka förvirrande ibland och används lite växelvis.
Interaktiva teknologier kan beskrivas som samarbete mellan människa och teknik, där informationen flödar åt båda hållen. Det kan gälla till exempel att en person ställer en fråga i ett datorprogram och får ett svar tillbaka från datorprogrammet.
Kulturtillgångar är den konst, språk, musik, traditioner, berättelser med mera som formar ett samhälles identitet, vanor och liknande.
Ordet haptik kommer från det grekiska ordet haptomai, som betyder att vidröra.
Med haptik kan något som vanligtvis upplevs via ett annat sinne imiteras och överföras digitalt till känselsinnet.
Till exempel kan haptisk teknik göra det möjligt för en döv person att ta del av musik genom att känna den, istället för att höra musiken.
Vibrationssignalen i din mobiltelefon är ett bra exempel på haptik.
MuseIT är en förkortning av det engelska namnet på projektet. Utskrivet står det för:
Multisensory, User-centred, Shared cultural Experiences through Interactive Technologies.
Översatt till svenska betyder det ungefär: Multisensoriska, användarfokuserade kulturupplevelser genom interaktiva teknologier.
Multisensoriska betyder att man använder sig av flera sinnen, i det här fallet främst hörsel, syn och känsel.
Multimodalitet är ett synsätt på kommunikation, interaktion och representation som inte bara använder språk som tal och text, utan man kombinerar olika sätt att kommunicera. Till exempel att man på en hemsida använder sig av både text, ljud, foto, video och känsel för att berätta eller förklara något. Något som är multimodalt upplevs multisensoriskt – med flera sinnen. Därför kan begreppen verka förvirrande ibland och används lite växelvis.
Interaktiva teknologier kan beskrivas som samarbete mellan människa och teknik, där informationen flödar åt båda hållen. Det kan gälla till exempel att en person ställer en fråga i ett datorprogram och får ett svar tillbaka från datorprogrammet.
Kulturtillgångar är den konst, språk, musik, traditioner, berättelser med mera som formar ett samhälles identitet, vanor och liknande.
Ordet haptik kommer från det grekiska ordet haptomai, som betyder att vidröra.
Med haptik kan något som vanligtvis upplevs via ett annat sinne imiteras och överföras digitalt till känselsinnet.
Till exempel kan haptisk teknik göra det möjligt för en döv person att ta del av musik genom att känna den, istället för att höra musiken.
Vibrationssignalen i din mobiltelefon är ett bra exempel på haptik.