I oktober 2020 fick vi äran att spendera en hel arbetsvecka med orkestern Musica Vitae i deras nya fina lokaler på Nygatan 6 i Växjö. Labbledare var tonsättaren Karen Power från Irland och Jonas Jonasson, tonsättare och musiker från bandet Bob hund.
Evelina Larsson och Joel Mansour från Elefantöra med sina elektroniska digitala instrument mötte Musica Vitae med sina stråkinstrument i ett undersökande arbete som utforskade både strukturer och arbetssätt. Orkestern fick släppa notbilden helt och tillsammans med Evelina och Joel experimentera med uttryck och ljud snarare än melodi. De piskade och scratchade fram ljud i sina instrument och Elefantöra samplade och skapade i sina surfplattor. Tillsammans undersökte ensemblerna nya vägar att kommunicera genom musiken.
De bägge ensemblerna fick bland annat jobba med ett stycke av tonsättaren Jesper Nordin som ligger bakom musikverktyget Gestrument som Elefantöra jobbar med. ShareMusic och Jesper har haft kontakt sedan ca tio år, framförallt gällande utvecklingen av Gestrument, men vi har också pratat om andra sätt att samverka. I och med labbet med Musica Vitae öppnade sig en möjlighet att jobba med ett befintligt verk och undersöka hur man kan utveckla det. Det var ett viktigt steg för oss i arbetet med repertoarutveckling – hur kan vi jobba med verk som redan finns och utveckla dem med en inkluderande ensemble som Elefantöra?
Retrospective är en serie verk som hittills består av de tre delar, för orkester och elektronik. Varje del har Jesper komponerat efter specifika förutsättningar och den tredje delen skapades för Malin Broman som solist på femsträngad el-violin. Uruppförandet gjordes tillsammans med just Musica Vitae så det passade utmärkt att experimentera med det stycket under labbet. Jesper valde ut några passager som Elefantöra och Musica Vitae kunde arbeta med. Elefantöra arbetade bland annat med de ljudfiler som redan fanns till verket, de använde orkesterns ljud och laborerade med dessa samt testade att använda Jespers originalinställningar i Gestrument.
Tillsammans hittade de fram till en form som framfördes under våra två sharings i slutet av veckan. Sharing är en viktig del av labbarbetet där vi delar med oss av vad vi har gjort under vår tid tillsammans. Det är inte någon färdig konsert eller föreställning utan ett sätt för deltagarna att få dela med sig av sina erfarenheter till inbjudna gäster, i detta fall bland annat kollegor från Musik i Syd. Det är viktigt att de medverkande får känna att deras arbete leder någonstans trots att arbetet börjar med helt tomma händer.
Under labbveckan samskapade ensemblerna även fyra musikstycken tillsammans genom improvisationsövningar. Musica Vitae delades i två grupper och ena gruppen fick jobba med Evelina, den andra med Joel. De fick i uppgift att skapa ett matlagningsstycke och ett naturstycke! Den musikaliska matlagningen gick till på så vis att alla i gruppen fick välja två ingredienser som de skulle vara och sedan kokade de ihop en musikalisk gryta tillsammans. Det puttrade, sjöd och kokade mustigt om instrumenten! Naturstycket bestod i att grupperna skapade soundscape, ljudlandskap, tillsammans. Ena gruppen skapade till exempel ljuden från en fridfull skog där människan kom närmre och närmre och klampade fram. Violinerna kvittrade som fåglar och knakade som träd mot Joels samplingar.
– I den klassiska världen behövs det lite mer av det här. Man drar sönder och tänjer på gränser men kvaliteten är fortfarande kvar och man vågar experimentera mer.
En av medlemmarna ur orkestern.
I en annan övning fick även Elefantöra leda Musica Vitae, vilket de gjorde med bravur. Under våra sharings var nog det stycket det mest bejublade där orkestern släppte loss helt, inte bara med sina instrument utan även med röster och fotstamp. Det är en oerhört intensiv arbetsprocess i våra ShareMusicLab och det är alltid lika fascinerande att se hur mycket som kan hända på en vecka. Det är en resa med många häftiga möten där den kreativa kommunikationen och gemenskapen tillåts vara i fokus.
– För den lilla åhörarskaran bjuder konserten på spännande klanger och nya former av samspel. Och det är inte bara för oss arbetet gett nya erfarenheter. – Det har varit väldigt roligt att arbeta med Musica Vitae. Vi är inte vana vid att arbeta med så många musiker och man måste hitta sätt att kommunicera. Det handlar om att hitta ett gemensamt språk och lyssna på varandra, säger Evelina Larsson.
Ur Växjöbladet 2020-10-17, reporter Tore Sjöqvist
Labbet genomfördes i samarbete med Musik i Syd, med stöd från Region Skåne.
Artikeln har tidigare publicerats den 27 november 2020.
Samtliga foton och video: ShareMusic & Performing Arts