Musik har alltid varit centralt för ShareMusics verksamhet. Det var från musiken arbetssätten utvecklades och vidgades till andra konstarter och framförallt tvärkonstnärligt arbete.
Inom vårt arbete med musik arbetar vi med flera olika områden, men kanske främst metodutveckling, ensembleutveckling och repertoarutveckling. Vår ensemble Elefantöra har varit delaktig i samtliga tre områden. Våra större musikaliska produktioner, som Gryning i Galamanta, Mondgewächse, Bits & Pieces och Shanghai har alla bidragit till utvecklingen på olika sätt.
Vi arbetar ständigt med att utforska nya arbetssätt för hur vi kan skapa musik. Det handlar också mycket om själva skapandeprocessen och hur vi skapar förutsättningar för kreativitet. Vi arbetar i allt större utsträckning med att ta fram olika metodmaterial på området för att dela med oss av våra erfarenheter.
Vi vill se fler inkluderande ensembler i Sverige och världen! Våra egna ensembler har utvecklats genom samverkan med andra musiker och tonsättare. Det handlar om att experimentera med både processer, uttryck och instrument. Att testa vad musik är och vad det kan vara. Arbetet innebär inte enbart att skapa nya ensembler utan även om att utveckla befintliga ensembleformer. En viktig del i detta är de mellanmänskliga mötena – att hitta vägar att kommunicera konstnärligt när musikerna har olika erfarenhet, bakgrund och funktionsförutsättningar.
Inkluderande ensembler behöver även en repertoar med verk av hög konstnärlig kvalitet som de kan framföra. Ett led i arbetet är att utforska det gemensamma språket – som notationen. Vi har arbetat mycket med grafisk notation, men testar även andra sätt. I samarbete med våra ensembler undersöker tonsättare hur de kan förmedla sin konstnärliga vision och flera har även samskapat verk med till exempel Elefantöra. Vi har även arbetat med beställningsverk, till exempel i Hi-Hat Xpress, Mondgewächse och Shanghai. Vi utlyser dessa oftast genom ett internationellt ”Call for Composer” som publiceras på vår hemsida och i sociala medier.
"Personligen fick jag inte möjlighet att spela musik förrän jag var 32 år. Det var då jag mötte musikteknologi. Innan dess lyssnade jag bara på musik. Jag kunde inte spela något instrument, skapa musik eller spela musik. Det är den situationen jag vill undvika i framtiden. Det borde vara lika naturligt att spela fiol som att spela på en app eller vad vi nu kan hitta på i framtiden. Så att barn inte ska behöva vänta i 32 år på att kunna spela musik i framtiden."
Peter Larsson, musiker i Parasonic och aktiv i vårt arbete med musikutveckling
Inom kort kommer det fler länkar och artiklar där du kan fördjupa dig i ämnet.