ShareMusic använder cookies för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies
En klassrumsscen där en grupp elever sitter i en halvcirkel och deltar i en interaktiv workshop. En elev spelar i luften på en theremin, medan två personer från ShareMusic & Performing Arts, iklädda svarta t-shirts med organisationens logotyp, leder aktiviteten
Elever på en skola tillsammans med workshopledare Jonas Jonasson. Foto: ShareMusic

Så utvecklar vi framtidens musikundervisning med EDI

Elektroniska och digitala instrument (EDI) har en unik förmåga att öppna upp musikskapande för fler. På ShareMusic har vi under flera år arbetat med att utveckla metoder för att integrera EDI i musikundervisningen och stärka pedagogers kunskap och självförtroende i att använda dessa verktyg. Nu är vi inne på den tredje omgången av projektet – här ger vi en inblick i vad vi har gjort hittills.

Lyssna på texten

Lättläst version

Första omgången – inspiration och metodutveckling

Den första omgången av EDI-projektet fokuserade på att ge pedagoger redskap att använda elektroniska och digitala instrument på ett inkluderande och samskapande sätt. Under 2023 arrangerade vi inspirationsdagar i Göteborg och Nässjö där vi mötte pedagoger som ville arbeta mer inkluderande i sin undervisning. Därefter genomförde vi workshops i bland annat Trollhättan, Kristinehamn, Värnamo och Sävsjö, där våra workshopledare Jonas Jonasson och Tomas Hulenvik Klingberg jobbade med både pedagoger och elever.

Arbetet resulterade i en metodhandledning som nu fungerar som stöd för pedagoger i deras fortsatta arbete med EDI. Vi identifierade också ett stort behov av fortbildning, särskilt i årskurs 1–5 där det råder brist på utbildade musikpedagoger. För att sprida kunskap vidare arrangerade vi även ett symposium tillsammans med Västmanlandsmusiken, där vi diskuterade framtidens orkestrar, scenkonst och musikpedagogik med forskare, tonsättare och pedagoger.

Andra omgången – fokus på ensemblespel

Under den andra omgången av EDI-projektet låg fokus på ensemblespel och hur digitala och traditionella instrument kan kombineras i undervisningen. Vi genomförde workshops på sex skolor och använde vårt Mobile Music Kit (MMK) för att låta elever i både grundskola, gymnasieskola och anpassad skola utforska samspelet mellan olika instrument.

Vi märkte att metodiken fungerade mycket väl för elever med olika bakgrunder och förutsättningar. För att sprida erfarenheterna vidare lanserade vi EDI-brevet – ett nyhetsbrev riktat till pedagoger och andra intresserade, där vi delar metoder, idéer och inspiration.

Andra omgången innehöll också ett symposium på Kungl. Musikhögskolan (KMH) i Stockholm, där forskare, musikpedagoger och kompositörer delade insikter om hur EDI kan utvecklas och användas i skolan. Deltagarna fick även testa instrument och metoder genom praktiska workshops.

Nu fortsätter vi – EDI 3.0

Med två framgångsrika omgångar i bagaget fortsätter vi nu arbetet i den tredje omgången av EDI-projektet. Vi ser fram emot att vidareutveckla metoder och strategier för att göra musikskapande mer tillgängligt och inkluderande. Läs mer om projektet och hur du kan vara med på vår hemsida!

Definitioner

Mer Information

Lyssna på texten

Lättläst version

Definitioner

Bildgalleri

Upptäck mer

By clicking “Accept All”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.
By clicking “Accept All”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.