ShareMusic & Performing Arts var nyligen på plats i Glasgow för att delta i den internationella festivalen Nordic Music Days, där vår ensemble Elefantöra uppträdde och bjöd på ett unikt musikaliskt framträdande. Nordic Music Days är en respekterad plattform för samtida musik som samlar musiker och kompositörer från hela Norden och Skottland. Det är en av världens äldsta festivaler för samtida nordisk musik och ljud och grundades 1888 av Nordiska Komponistrådet (NKR).
Festivalen fokuserade i år på kulturella och samhälleliga kopplingar mellan regionerna, och som en del av festivalens program med konserter och seminarier deltog ShareMusic både på scenen och i konferenssamtal om framtidens tillgängliga musikskapande.
Elefantöras konsert hölls i New Auditorium på Glasgow Royal Concert Hall, en imponerande konsertlokal som passade perfekt för den mångsidiga repertoaren. Elefantöra framförde nyskapande stycken som utforskar ljudestetiken i digitala miljöer och lyfter erfarenheter från pandemin, då mycket av vår kommunikation skedde via Zoom. Verken är skapade av kompositörerna Rosanna Gunnarson och Jesper Nordin samt den finske folkmusikern Osmo Hakosalo. Verket av Osmo Hakosalo innehöll en kombination av elektroniska element med traditionellt spel på den finska kantelen, vilket gav publiken en upplevelse av nordisk folkmusik i ett nytt, samtida sammanhang. Konserten blev ännu mer minnesvärd då konstnären Jenny Soep live-tecknade Elefantöra under deras framträdande och skapade ett vackert porträtt av ensemblen.
I samband med festivalen hölls konferensen Nordic Music Days Conference, som fokuserar på framtidens musikaliska skapande och tillgänglighetsfrågor inom konst och kultur. Här deltog ShareMusics verksamhetschef Sophia Alexandersson i en workshop om tillgänglig komposition och samskapande.
I denna workshop deltog kompositörer från olika bakgrunder för att tillsammans utforska metoder och strategier för inkluderande musikskapande. Sophia och MuseIT-partnerna John Turner och Ruaraidh Osborne från X-systems presenterade även ett paper (en artikel) som beskriver vårt arbete inom projektet, hur långt vi kommit samt vilka tekniker och metoder vi använder för Remote Performance Platform – en digital plattform för tillgängligt musikskapande på distans. Deltagarna fick dessutom uppleva hur Johns hjärnvågor genererade musik med hjälp av EEG-teknologi, där hans hjärnaktivitet omvandlades till ljud.
Sophia reflekterar över Nordic Music Days och konferensen som en plattform för unika insikter och givande samarbeten:
– Det var verkligen inspirerande att få delta i så många delar av festivalen och möta människor från så många olika håll. Fantastiskt att lyssna på ny musik och få inblick i intressanta projekt! Att Elefantöra dessutom fick möjlighet att spela för en ny publik och knyta värdefulla kontakter inför framtiden kändes både roligt och givande.
En av höjdpunkterna under dagarna i Glasgow var att få gå på en konsert med Drake Music Scotland, där de framförde sju stycken komponerade av olika nordiska tonsättare. Vi fick en inspirerande inblick i hur de använder elektroniska och digitala instrument på scen, och hur dessa tekniker möjliggörskapande för musiker med olika förutsättningar. Efter konserten fick vi dessutom möjlighet att träffa musikerna och utbyta erfarenheter och idéer.
Sammanfattningsvis var det en fantastisk upplevelse att delta i Nordic Music Days, som bjöd på otaliga kreativa möten och spännande insikter.