Stina berättar att hon själv har gjort flera projekt i tomma butikslokaler tidigare genom Studio Silk som hon och bildkonstnären Helena Boström driver tillsammans.
- Jag tänkte att det vore fint att göra en kulturgata där publiken kan gå runt. Sedan är det också ganska många kulturföreningar som gör bra saker men kanske inte hinner träffa varandra för att alla jobbar på var sitt håll. Att det vore kul att samlas och göra någonting tillsammans också. Jag tycker att det är så viktigt att man placerar kultur där folk är. Alla lokaler har skyltfönster så även om man inte tänkt gå in ser man att det händer någonting därinne, blir nyfiken och går in. Men även om man inte gör det så får man en glimt av det. Och då kanske man går in nästa gång. Man börjar bygga upp någonting, förklarar Stina.
Hur har reaktionen varit från de olika kulturföreningar som medverkade?
-Väldigt positiv. Det känns som att alla har varit nöjda. Alla har varit ambitiösa och gjort superbra program. Vi på Studio Silk har också medverkat. Vi arrangerade en impro-festival med improvisatörer inom bildkonst, musik och dans/performance. Det var lyckat!
Hur har samarbetet med fastighetsägarna sett ut?
-Jag hittade några fastighetsägare som ville vara med, och det var jättebra. Det svåra var att vi inte visste vilka lokaler vi kunde få förrän det bara var några veckor kvar – fastighetsägarna vill av förklarliga skäl helst hyra ut till betalande verksamhet. Men sedan gick det bra. Och det känns som att fastighetsägarna också tyckte att det var kul. Det gynnar ju dem att många kommer in och får se deras lokaler, att det är liv i stan.
Från ShareMusic valde vi att visa en fotoutställning av Peter Lloyd, fotografen som följde vår verksamhet under några år och fångade oförglömliga stunder från några av våra föreställningar. Mediator för utställningen var Katharina Selbach som gjorde praktik hos oss under våren. Våra musiker Maja Bieler, Lena Eldståhl och Patrik Dahlqvist tillsammans med projektkoordinatorn Eugenia Granat, bjöd in till prova-på-stunder med vårt Mobile Music Kit. Det uppskattades av både barn och vuxna. Det blev ett överraskningsmoment för många att alla kan skapa musik med hjälp av musikappar och musikinstrumentet theremin. Vi passade även på att visa några av de filmer som skapades i vårt mentorsprogram. Vår kreativa oas fick många positiva reaktioner från besökare. Och hos oss på ShareMusic väckte Skåderier tankar om vikten av att sådana mötesplatser finns – för att fler ska kunna ta del av kultur utan att känna att det inte är något för dem.
– Kultursektorn talar ofta om hinder för människor att få tillgång till konst och kultur och hur stort det första steget kan vara, eftersom folk kanske tror att de inte har rätt att vara i rummet eller att de bara känner sig obekväma. Men hur ofta diskuterar vi var vi vill träffas och få kontakt med vår publik? Det betyder inte nödvändigtvis de platser vi redan har, säger Sophia Alexandersson. För just den här butiken behövdes det inte ens ett steg för att komma in. Butiken var också försedd med en tillgänglig toalett. Så tillgängligheten, som vi måste jobba så hårt för att säkra normalt sett, fanns bara där. En butik är en butik. Inget konstigt eller ovanligt.
Vår erfarenhet från Skåderier har varit positiv även utifrån miljö- och hållbarhetsperspektiv. Genom samarbeten med Soeco kontorsmöbler och second hand-butiken i stan inredde vi butikslokalen utan att behöva köpa nytt. Hela Soecos koncept bygger på att i stället för att man ska behöva kasta fullt funktionsdugliga begagnade kontorsmöbler tar de hand om dem - köper, rekonditionerar och vid behov reparerar för att sedan sälja alternativt hyra ut på nytt. Vår medverkan i Skåderier knyter fint an till vårt partnerskap i New European Bauhaus. Med nyckelorden Beautiful, Sustainable, Together, drivs det kreativa och interdisciplinära initiativet som kopplar samman The European Green Deal med människors livsmiljöer, erfarenheter och upplevelser. Vi ser partnerskapet som en möjlighet att också jobba långsiktigt och hållbart med frågor som rör fysisk tillgänglighet och nydanande sceniska rum – vilket vi verkligen fick utforska under Skåderier.
Både arrangörer och medverkande kulturföreningar, däribland ShareMusic, hoppas att Skåderier fortsätter nästa år. Vi behöver fler kreativa mötesplatser i Jönköping, där alla har tillgång till kulturupplevelser.
Samtliga foton i bildgalleriet: ShareMusic & Performing Arts
En snabb utveckling av e-handel och en långvarig pandemi har lett till att en del av butikslokalerna i centrala Jönköping har stått tomma. När Stina Nilsson, dansare och projektledare för projektet Skåderier, gick genom staden en dag 2020 såg hon de tomt gapande lokalerna och tänkte att de passade för kulturverksamhet. Så såddes första fröet till idén om Skåderier – popup-kultur i butikslokaler mitt i city. Nyligen genomfördes evenemanget för första gången. I två dagar under Jönköpings Marknad fylldes ett tiotal butiker på Öster i Jönköping med kulturverksamheter av olika slag: cirkus, teater, musik, litteratur, opera och konst. Arrangörer för Skåderier är Skådebanan Småland.