Tillsammans med Västmanlandsmusiken bjuder vi, den 22 februari, in till ett symposium med fokus på framtidens orkestrar, scenkonst-utveckling och metodutveckling inom musikpedagogik.
Elektroniska och digitala instrument blir allt vanligare i musikundervisning på alla nivåer. I vilken mån kommer det påverka framtidens orkestrar? Vilka instrument finns med i nyskriven repertoar och vem ser vi på scen? Vi ser stora konstnärliga möjligheter i inkluderande orkestrar och välkomnar en utveckling i den riktningen. En av huvudtalarna under symposiet blir Rikard Lindell, musiker och professor i audiovisuella studier vid Högskolan Dalarna och docent i datavetenskap vid Mälardalens Universitet.
Symposiets deltagare får även möta Jesper Nordin, Simon Crawford-Phillips och Charlotte Darbyshire för att i ett exklusivt samtal höra deras tankar om att skapa inkluderande, tvärkonstnärlig repertoar. De som går på kvällens konsert får ta del av deras tankar i praktiken när Jesper Nordins nykomponerade verk uruppförs med inkluderande och tvärkonstnärlig ensemble där Västerås Sinfonietta, vår ensemble Elefantöra, dansare ur Work-ensemblen och dansare ur Candoco Dance Company medverkar.
Biljetten kostar 150 kr och finns att boka på vasteraskonserthus.se/evenemang. OBS! Med biljett till symposiet får du 50% rabatt på konserten samma kväll.
Rikard Gateau, Västmanlandsmusiken och Sophia Alexandersson, ShareMusic & Performing Arts, hälsar välkomna och ger en introduktion till dagen.
Samtalsledare under dagen är Sophia Alexandersson och Klara Blomdahl, ShareMusic & Performing Arts
Kompositören Jesper Nordin berättar om sina ”Retrospectives” och om att skapa musik för ensembler. Han avslutar med en förevisning av sitt alldeles egna digitala kompositionsverktyg som öppnar upp för fler att komponera och skapar näst intill oändliga möjligheter, oavsett förkunskaper eller förmågor.
Simon Crawford Phillips presenterar det konstnärliga teamet bakom kvällens konsert. Hur har resan sett ut och vad är den konstnärliga fördelen med att arbeta i en process där kompositör, musiker, dansare, dirigent bidrar på jämlika villkor? Denna programpunkt hålls på engelska.
Inkludering som möjliggörare.
Charlotte Darbyshire, brittisk koreograf som arbetat många år med det inkluderande danskompaniet Candoco, berättar om att arbeta med inkluderande och tvärkonstnärligt skapande. Denna programpunkt hålls på engelska.
Rikard Lindell, musiker och professor i audiovisuella studier, pratar om den digitala utveckling som har beskrivits i termer av såväl utarmning som demokratisering av musiken, från 8-bitars samplingar till en postdigital era.
EDI – presentation av ett metodprojekt för ökad inkludering i musikundervisning.
ShareMusic presenterar sitt projekt om stärkt kultur i skolan med hjälp av elektroniska och digitala instrument. Vi möter ShareMusics musiker Peter Larsson och musikpedagogen Ida Vickberg i ett samtal om att få redskap som skapar förutsättningarför inkludering i praktiken.
Kulturella rättigheter för alla – eller bara för några ”priviligierade”?
Sanna Kivijärvi, universitetslektor vid Helsinki Metropolia University of Applied Sciences och vid Sibeliusakademin i Helsingfors, pratarom hur vi kan uppnå jämlikhet inom musik och musikutbildning. Hon ger en bild av hur man arbetar med inkluderande orkestrar i Finland och hur de till exempel utvecklade det färg- och formbaserade notationssystemet Figurenotes.
Korpen – kulturhuset som aldrig blir färdigt.
Det omöjliga tar bara lite längre tid. Om samverkan eller revirpinkande. Och vad är egentligen det värsta som kan hända? Staffan Bergman, tidigare mångårig kulturchef i Skinnskatteberg, pratar utifrån sinaerfarenheter. Hur kan en kommun vara en möjliggörare för civilsamhället, för alla invånare och kanske för en förening som vill etablera en inkluderandeorkester?
Sammanfattning.
Rikard Gateau och Sophia Alexandersson knyter ihop dagentillsammans med de medverkande.
Se hela programmet i sin helhet här
Symposiet i Västerås är också kick-off till vårt fortsatta projekt om metodik kring undervisning i elektroniska och digitala instrument. Inom kort kommer vi gå ut med ett “open call” där vi letar efter skolor som vill vara med i projektet och ta emot besök i workshopform från oss på ShareMusic. Håll utkik efter detta!